Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν γίνει καταγγελίες για περιβαλλοντικό, και όχι μόνο, έγκλημα, στο πλαίσιο κατασκευής και λειτουργίας νέου αεροδρομίου στην ευρύτερη περιοχή του Καστελίου. Ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις οι επιχειρούμενες παρεμβάσεις δεν είναι μόνο περιβαλλοντικά κατακριτέες αλλά και επικίνδυνες για την ασφάλεια των έργων που θα γίνουν.
Στην περιοχή του Άγνου μάλιστα, όπου προσπαθούν ισοπεδώνοντας τη ρεματιά να δημιουργήσουν τις συνθήκες δημιουργίας ενισχυτικού τοιχίου του δρόμου που θα οδηγεί στο αεροδρόμιο, η κ. Καλλιόπη Ψαράκη-Χατζάκη φέρεται αποφασισμένη να τους εμποδίσει δηλώνοντας χαρακτηριστικά στο Newshub.gr πως την επόμενη φορά που θα εμφανιστούν με τα μηχανήματα τους προτιμά να τη θάψουν κι εκείνη στο χώμα παρά να τους αφήσει να κόψουν άλλα αιωνόβια πλατάνια.
Η ίδια θεωρεί τεράστια την αξία των δέντρων που υπάρχουν στον Άγνο και παραλογισμό το ότι θέλουν να κατασκευάσουν έργο πάνω σε τρεχούμενο πηγαίο νερό και σε ρέμα.
Τι συμβαίνει στην περιοχή αυτή
Ο Άγνος υπήρξε κατά το παρελθόν ένα αγροτοκτηνοτροφικό μετόχι που κατέληγε σε μια ρεματιά, με μεγάλη ροή νερού το χειμώνα και μια πανάρχαια βρύση με πηγαίο νερό. Πάνω σε αυτή την πηγή, πολλές δεκαετίες πριν, είχαν επιχειρήσει να κτίσουν μια εκκλησία της Αγίας Φωτεινής, την οποία όμως λόγω νερού άφησαν μισοτελειωμένη.
Η ευρύτερη περιοχή θεωρείται αρχαιολογικής σημασίας ενώ χαρακτηριστικό της είναι η πλούσια βλάστηση, με πρίνους και αιωνόβια πλατάνια.
Σε αυτή τη γη έχουν ιδιοκτησιακά δικαιώματα από τους παππούδες τους, κι ακόμα πιο πριν, η οικογένεια της κ. Καλλιόπης, του αδελφού της Δημήτρη καθώς και άλλοι, με τους δυο πρώτους ωστόσο να διαμένουν εκεί το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου για να καλλιεργούν τη γη τους και να φροντίζουν το κοπάδι τους.
Αρχές Φεβρουαρίου στη ρεματιά του Άγνου εμφανίστηκαν τα πρώτα μηχανήματα του εργολάβου που έχει αναλάβει το έργο κατασκευής του συνδετήριου δρόμου με το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, τα οποία και έκοψαν πρίνους και κάποια από τα πλατάνια λέγοντας στους ανθρώπους που ζουν εκεί πως υπάρχει απαλλοτρίωση και ότι εκτελούν εντολές.
Η κ. Καλλιόπη με τον αδελφό της αντέδρασαν έντονα αφού ούτε για απαλλοτρίωση γνώριζαν ούτε ήταν διατεθειμένοι να δουν την πατρογονική γης τους να καταστρέφεται. Έτσι οι εργασίες σταμάτησαν μέχρι τις αρχές Απριλίου που εμφανίστηκαν ξανά τα συνεργεία στο σημείο.
Και πάλι η προσπάθεια τους να ισοπεδώσουν την περιοχή διεκόπη με τους ιδιοκτήτες της γης να ενημερώνουν το Δασαρχείο για την κοπή των δέντρων καθώς και άλλους αρμόδιους φορείς.
Η Δασική Υπηρεσία μετέβη στη ρεματιά του Άγνου τουλάχιστον 3 φορές ενώ επισκέφθηκε το επίμαχο σημείο και κλιμάκιο της Περιφέρειας και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Όπως μας εξήγησε ο κ. Δημήτρης Ψαράκης, εκείνο που κατάλαβαν είναι πως ο εργολάβος προσπαθεί να κατεβάσει μπάζα και να ισοπεδώσει τμήμα της ρεματιάς, κόβοντας δέντρα κι ότι άλλο του σταθεί εμπόδιο, προκειμένου να φτιάξει, ουσιαστικά μέσα στο νερό, ένα τοιχίο ύψους 11 μέτρων για τη στήριξη του δρόμου που θα διαπλατυνθεί πάνω ακριβώς από τη ρεματιά.
Η θέση του αντιπεριφερειάρχη Ν. Ξυλούρη
Κι όλο αυτό, το παράλογο και τεχνικά επικίνδυνο, γίνεται επειδή δεν θέλουν να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να φτιάξουν τούνελ σε λόφο που υπάρχει ακριβώς πίσω , όπου το έδαφος είναι στέρεο και δεν υπάρχει ροή νερού.
Και δεν είναι μόνο αυτό αλλά προχωρώντας το ρέμα προς τα κάτω υπάρχει κι ένα σωζόμενο τμήμα αρχαίου υδραγωγείου , το οποίο επίσης θα σκεπάσουν και ουσιαστικά θα καταστρέψουν για να διαπλατύνουν το δρόμο.
Μιλάμε για ενέργειες που δεν έχουν που να σταθούν κι είναι εύλογο το να υπάρχουν αντιδράσεις.
Μάλιστα αρμόδιο στέλεχος της κατασκευάστριας του αεροδρομίου που ειδοποιήθηκε γι αυτό που συμβαίνει στον Άγνο μετέβη προσωπικά στην περιοχή και αναγνώρισε πως υφίσταται ζήτημα ενώ την ίδια εικόνα αποκόμισε και ο αρμόδιος για θέματα περιβάλλοντος αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης, ο οποίος επισκέφθηκε επίσης την περιοχή και μίλησε στο Newshub.gr
Όπως μας είπε, βλέποντας και ο ίδιος πως μπορεί να υπάρξει εναλλακτική λύση που δεν θα καταστρέψει το φυσικό περιβάλλον αλλά ούτε και μνημεία της περιοχής έγινε παρέμβαση, με επιστολή της Περιφέρειας, ζητώντας από το αρμόδιο Υπουργείο να εξετάσει εναλλακτική.
Δυστυχώς όπως προέκυψε και από σχετική απάντηση που δόθηκε σε ερώτηση τοπικού βουλευτή η Κυβέρνηση λόγω κόστους δεν συζητά τούνελ αλλά προτιμά να επέμβει στη φύση και στα μνημεία του τόπου δημιουργώντας ένα έργο που επί της ουσίας θα είναι και επικίνδυνο. Είναι γνωστό πως σε ρέματα δεν μπορούν να σταθούν ούτε δρόμοι ούτε τοιχία.
Ο κ Ξυλούρης, μας τόνισε πως θα συνεχίσουν την προσπάθεια μήπως και μεταπεισθούν οι αρμόδιοι έχοντας στο πλευρό τους και την κατασκευάστρια εταιρεία που βλέπει κι εκείνη πως πορεύονται λάθος.
«Εμάς το κόστος δεν μας ενδιαφέρει, είναι δικό τους θέμα, όμως δεν θα αφήσουμε να κάνουν λάθη που μελλοντικά θα τα βρούμε μπροστά μας», επισημαίνει ο κ Ξυλούρης.
Ο ίδιος εξηγεί πως για να ρίξουν τα κόστη κατασκευής του δρόμου, πήραν από τα υπουργεία την μελέτη που υπήρχε για το υφιστάμενο οδικό δίκτυο και δουλεύουν επάνω της κάνοντας διαπλατύνσεις που πρακτικά οδηγούν σε επιχώσεις 14 μέτρων και κατεβάσματα 10 μέτρων, σε αρκετά σημεία, ενώ με ένα τούνελ και διαφορετική χάραξη δεν θα υπήρχε κανένα απολύτως πρόβλημα.
Πολλά τα ερωτηματικά
Τα ερωτηματικά πάντως που προκύπτουν με αφορμή και την υπόθεση του Άγνου είναι πολλά κι εκείνο που φαίνεται ξεκάθαρα είναι ότι οδηγός στο έργο του συνδετήριου δρόμου με το νέο αεροδρόμιο είναι το κόστος κι όχι η βέλτιστη χάραξη.
Η προστασία του περιβάλλοντος, των μνημείων και της κοινωνίας ενώ θα έπρεπε να είναι ζητούμενα μοιάζουν αδιάφορα.
Σε ποια πολιτισμένη χώρα του κόσμου θα κατασκεύαζαν έργα με αναγκαστικές απαλλοτριώσεις χωρίς να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες γης ότι δεν έχουν πια γη;
Σε ποια χώρα που σέβεται τους πολίτες της θα προτιμούσαν για να φτιάξουν ένα δρόμο να καταστρέψουν χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών αντί να κάνουν χάραξη σε άγονα και ακαλλιέργητα παρακείμενα τμήματα γης;
Σε ποια χώρα σοβαρή φτιάχνουν τοιχία, που θα στηρίξουν δρόμους ευρείας κυκλοφορίας, πάνω σε ρέματα;
Σε ποια χώρα με σεβασμό στο παρελθόν της επιχειρούν να καλύψουν αρχαία υδραγωγεία για να περάσουν επάνω στους δρόμοι;
Και βέβαια σε όλο αυτό που συμβαίνει στον Άγνο αλλά και γενικότερα στα σημεία απ όπου θα διέλθει ο δρόμος του αεροδρομίου ο Δήμος Μινώα είναι απών.
Θα περίμενε κανείς να είναι ο πρώτος που θα στήριζε ένα σωστό έργο με τις λιγότερες δυνατές συνέπειες για το περιβάλλον, τους ανθρώπους και την ιστορία του τόπου.
Όμως δεν το κάνει, αλλά παρακολουθεί από μακριά τις εξελίξεις και την απόγνωση των δημοτών του που δοκιμάζονται απ’ όλο αυτό το σκηνικό.
Αναδημοσίευση από το newshub.gr