Παρακάτω παρουσιάζουμε τις τοποθετήσεις των φορέων που κλήθηκαν να καταθέσουν την άποψή τους για το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ενόψει της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR. Όπως ήταν φυσικό η συζήτηση στη βουλή περιστράφηκε γύρω από τη σκοπιμότητα του έργου και όχι απλά γύρω από τους όρους της σύμβασης. Αποδείχτηκε πως υπάρχουν τεράστια κενά τόσο στον σχεδιασμό του νέου αεροδρομίου όσο και στις διαδικασίες προώθησης του έργου χωρίς τις απαραίτητες και αξιόπιστες περιβαλλοντικές και τεχνικο-οικονομικές μελέτες για τις επιπτώσεις στην περιοχή και στους κατοίκους.
Στη συζήτηση στη Βουλή (στις 7/5/2019) έλαβαν τον λόγο:
Ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας, ο οποίος έκανε έκκληση στους βουλευτές να διαβάσουν το αναλυτικό υπόμνημα που έχει υποβάλλει η Πρωτοβουλία καθώς τα τρία λεπτά που δίνονταν για τις παρεμβάσεις φορέων ήταν απειροελάχιστος χρόνος για να εκτεθούν όλες οι σοβαρές συνέπειες που θα επιφέρει το αεροδρόμιο. Συνοπτικά είπε πως οι επιπτώσεις δεν αφορούν μόνο τις ελιές που θα κοπούν αλλά όλο τον κάμπο της Πεδιάδας. «Ακόμα και σε έναν μελλοθάνατο θα δίνατε περισσότερα από τρία λεπτά για να μιλήσει» ανέφερε ο Γ. Μαυραντωνάκης. «Να κοιτάξετε τα παιδιά σας και τα εγγόνια σας στα μάτια. Αυτά θα σας πουν τί να κάνετε. 100.000 τόνοι κηροζίνης θα πέφτουν πάνω στα κεφάλια των κατοίκων ενώ τώρα το μεγαλύτερο μέρος πέφτει στη θάλασσα» ανέφερε ο πρόεδρος της Πρωτοβουλίας. Ο ίδιος ανέφερε πως τα προβλήματα του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» όχι μόνο δεν λύνονται από το Καστέλλι, αλλά επιδεινώνονται και κατέληξε προτείνοντας τη σύσταση ανεξάρτητης επιτροπής από ειδικούς για τη συνολική επανεξέταση του θέματος.
Η Ειρήνη Βρέντζου, πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ (Τμήμα Ανατολικής Κρήτης), αμφισβήτησε την επιλογή της θέσης του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου, τόνισε πως ποτέ δεν δημοσιεύθηκε η συγκριτική μελέτη αξιολόγησης θέσεων, ώστε να μπορεί το ΤΕΕ να έχει άποψη για την επιλογή αυτή, ενώ τόνισε πως ποτέ δεν καταρτίστηκε και δεν παρουσιάστηκαν οι μελέτες βιωσιμότητας και σκοπιμότητας του έργου. Επεσήμανε πως με τα δεδομένα στοιχεία το ΤΕΕ δεν μπορεί να έχει άποψη για το έργο και πως δεν μπορεί να παίξει τον ρόλο του ως σύμβουλος της πολιτείας. Η κ. Βρέντζου έκανε λόγο για σαφώς πολιτική απόφαση. «Ενώ βλέπαμε να συνεχίζεται η συζήτηση για τον λοξό διάδρομο ή για τον μικρό λοξό διάδρομο ξαφνικά μάθαμε για το σχέδιο στο Καστέλλι» ανέφερε η κ. Βρέντζου. «Ας μην απορούμε όταν ακούμε ότι δεν έγινε διαβούλευση για το έργο γιατί επί 15 χρόνια κάθε φάση στην οποία προχωρούσε το έργο δημιουργούσε νέα τετελεσμένα» είπε η κ. Βρέντζου. Η πρόεδρος του ΤΕΕ-ΤΑΚ επεσήμανε πως από το 2003 όταν αποφασίστηκε το έργο έχουν αλλάξει οι βασικές παράμετροι πολιτικής όσον αφορά τον τουριστικό και τον αγροτικό τομέα. «Σήμερα μιλάμε για αλλαγή τουριστικού μοντέλου, για αγροδιατροφική σύμπραξη, για προστασία τοπίου και προϊόντων ονομασίας προέλευσης, για προστασία του τοπίου και άλλους στόχους που υιοθετήθηκαν μετά τον σχεδιασμό του έργου. Πώς υπηρετούνται οι στόχοι αυτοί με τον σχεδιασμό που έγινε πριν από δεκαετίες» αναρωτήθηκε η κ. Βρέντζου.
Η Μαργαρίτα Καραβασίλη, πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη, τόνισε πως το αεροδρόμιο θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις για τον αγροδιατροφικό τομέα της Κρήτης, επεσήμανε πως παρά το γεγονός ότι η συζήτηση για το θέμα κρατά 20 χρόνια εντούτοις δεν έχει υπάρξει σοβαρός και μελετημένος σχεδιασμός και επεσήμανε πως η λύση του λοξού διαδρόμου στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», θα έπρεπε να επανεξεταστεί. Μίλησε επίσης για την απουσία Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ενώ χαρακτήρισε την υπάρχουσα ΜΠΕ ως «copy paste» από διάφορες μελέτες τέτοιου είδους που έρχονται για να δικαιολογήσουν τις πολιτικές αποφάσεις. «Την ώρα που όλες οι προσπάθειες της χώρας συγκλίνουν σε άλλες λογικές, αειφόρας ανάπτυξης, εμείς πηγαίνουμε με λογικές της περασμένης εικοσαετίας» ανέφερε η κ. Καραβασίλη ενώ επεσήμανε και ζητήματα αποστάσεων και αναγκαίας μεταφοράς πολιτών αλλά και των καυσίμων. «Θα έπρεπε να έχει γίνει πραγματική και σοβαρή διαβούλευση για τόσο μεγάλο έργο, που ποτέ δεν έγινε» κατέληξε η κ. Καραβασίλη χαρακτηρίζοντας «φαραωνικό» το έργο.
Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, εξέφρασε την ανησυχία του για το κόστος του νέου αεροδρομίου για τους επισκέπτες. Επεσήμανε πως κάθε ευρώ που αυξάνεται η τιμή του εισιτηρίου θα έχει άμεσες συνέπειες στα τουριστικά πακέτα που κατευθύνονται στην Κρήτη και ζήτησε από την κυβέρνηση να κατασκευάσει ένα φτηνό αεροδρόμιο.
Η Βασιλική Συθιακάκη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου μίλησε για τα αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή του Καστελλίου όπου σχεδιάζεται η κατασκευή του νέου αεροδρομίου. Μεταξύ άλλων τονίζει πως ποτέ δεν έχει υποβληθεί για έγκριση στην Αρχαιολογική Υπηρεσία η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, πως υπάρχουν καταγεγραμμένες αρχαιολογικές θέσεις που δεν αναφέρονται ούτε στη μελέτη ούτε στη σύμβαση παραχώρησης και κυρίως πως ο χρόνος των 4 μηνών για την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ερευνών είναι πρακτικά αδύνατον να επιτευχθεί.
Ο Γιάννης Χαριτάκης, μέλος του συλλόγου κατοίκων και ιδιοκτητών της ευρύτερης περιοχής Ευαγγελισμού Πεδιάδας «Ο Κυπεράς», μίλησε για τις χαμηλές τιμές των απαλλοτριώσεων και για τις τεράστιες απώλειες γης που θα αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι της περιοχής. Ζήτησε ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για όλους τους οικοπεδούχους και όχι μόνο για του κατά κύριο επάγγελμα αγρότες όπως υπόσχεται ο υπουργός Υποδομών. Ο ίδιος έκανε λόγο για «συσσωρευμένη οργή» των κατοίκων που θα αποβεί εις βάρος του έργου, τονίζοντας επίσης πως στη σύμβαση παραχώρησης δεν ορίζονται με σαφήνεια τα όρια του αεροδρομίου, που σημαίνει ότι στο μέλλον μπορούν να απαλλοτριωθούν πολύ μεγαλύτερες εκτάσεις. Ο κ. Χαριτάκης ζήτησε να υπάρξει σαφής πρόβλεψη για την εντοπιότητα των εργαζομένων αλλά και πρόβλεψη για τη συνέχιση του ελαιουργείου του τοπικού συνεταιρισμού.
Ο Γιάννης Γωνιανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Νομού Ηρακλείου μίλησε για τις συνθήκες γαλέρας με τις οποίες εκτελούνται τα έργα από τους ιδιώτες εργολάβους, για την τεράστια πτώση των ημερομισθίων αλλά και την παντελή έλλειψη μέτρων ασφαλείας.
Ο Μανώλης Αλιφιεράκης, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, τάχθηκε υπέρ του νέου αεροδρομίου, εστιάζοντας περισσότερο στη λειτουργία του εμπορευματικού και εκθεσιακού κέντρου για τα τοπικά προϊόντα.
Ο Βαγγέλης Βιστάκης, πρόεδρος των εργαζομένων στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και αντιπρόεδρος της ΟΣΥΠΑ τόνισε πως το νέο αεροδρόμιο θα είναι ένα μακρινό αεροδρόμιο με αυξημένο κόστος για τους πολίτες. «Θα είναι πιο μακριά ακόμα και από ότι το Ελ. Βενιζέλος από την Αθήνα, κάτι που συνεπάγεται αύξηση του κόστους μεταφοράς επιβατών, αγαθών, εμπορευμάτων και καυσίμων» ανέφερε ο κ. Βιστάκης. Ο ίδιος τόνισε πως η Κρήτη χρειάζεται ένα μεγάλο δημόσιο και όχι ιδιωτικό αεροδρόμιο, καθώς μόνο με αυτό το καθεστώς επιδοτείται η τουριστική ανάπτυξη της χώρας και όχι με πρακτικές όπως αυτές που ακολουθεί η Fraport στα 14 αεροδρόμια που της έχουν παραχωρηθεί.
Ο Μανώλης Μανωλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στην Αεροναυτιλία του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» τάχθηκε υπέρ της μεταφοράς του αεροδρομίου ενώ αναφέρθηκε σε παλαιότερες αποφάσεις τοπικών συλλογικών οργάνων χωρίς όμως να αναφέρει αν λήφθηκαν ποτέ υπόψη οι επισημάνσεις των οργάνων αυτών ως προς τα κενά της μελέτης και τις ελλείψεις του έργου (Φυσικά πως οι επισημάνσεις αυτές δεν ελήφθησαν ποτέ υπόψη).
Ο Μιχάλης Γουρζής, πρόεδρος του Δ.Σ. της ΤΕΡΝΑ τόνισε πως οι κατασκευαστές είναι έτοιμοι να αρχίσουν το έργο, εφόσον όμως ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν.
Ο Μανώλης Σιγάλας, γενικός διευθυντής νότιας Ευρώπης της Hill International αναφέρθηκε στον ρόλο της εταιρίας του, ως ανεξάρτητου μηχανικού στην υλοποίηση του έργου.
Ο Σταύρος Αρναουτάκης, περιφερειάρχης Κρήτης τάχθηκε υπέρ του έργου τονίζοντας πως πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για την ανάπτυξη της Κρήτης.
Ο Ζαχαρίας Καλογεράκης, δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος, τάχθηκε υπέρ του έργου τονίζοντας θέματα όπως η αποζημίωση των κατ’ επάγγελμα αγροτών που θα χάσουν τη γη τους, η κατάρτιση χωροταξικού σχεδίου για την περιοχή ώστε να μην καταντήσει παραγκούπολη, αλλά και η κατασκευή οδικών συνδέσεων.
Στη συνέχεια ακολούθησε η διαδικασία ερωτήσεων και τοποθετήσεων από τους εισηγητές των κομμάτων αλλά και από τον υπουργό υποδομών Χρήστο Σπίρτζη προς τους εκπροσώπους των τοπικών φορέων.
Είχε προηγηθεί η πρώτη συνεδρίαση (στις 22/4/2019) της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη παρακάτω. Στη συνεδρίαση αυτή αποφασίστηκε η κλήση και η ακρόαση των φορέων , με πίεση της αντιπολίτευσης, καθώς οι κυβερνητικοί βουλευτές (Ηγουμενίδης και Βαρδάκης) τάχθηκαν υπέρ της πρότασης της προέδρου για ολοκλήρωση της συζήτησης σε μία μόνο μέρα, καθώς ήταν και το Πάσχα ενόψει… (δείτε στην αρχή του βίντεο…):
Μετά την ακρόαση φορέων ακολούθησαν συγχωνευμένες ακόμα δύο συνεδριάσεις της βουλής σε μια κοινή απογευματινή συνεδρίαση (στις 7/5/2019) την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε παρακάτω. Στην καταληκτική συνεδρίαση το σχέδιο νόμου έγινε κατά πλειοψηφία δεκτό, καταρχήν και κατ’ άρθρο, με τις ψήφους των εισηγητών του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ) και προωθήθηκε για ψήφιση στην ολομέλεια στις 13/5/2019.