Έντονος προβληματισμός και υποψίες μετά την απόρριψη από το υπουργείο Περιβάλλοντος του αιτήματος εκπόνησης ειδικού χωρικού, που θα διασφάλιζε τον θεσμικό ρόλο των τοπικών φορέων
Από το κακό στο χειρότερο οδεύουν τα μηνύματα, οι ενδείξεις και οι οιωνοί ως προς το τι μέλλει γενέσθαι γύρω από το κορυφαίο αναπτυξιακό στοίχημα του Ηρακλείου, που δεν είναι άλλο από τη μελλοντική αξιοποίηση της μεγάλης έκτασης του «Ν. Καζαντζάκης», που θα απελευθερωθεί όταν κλείσει ο αερολιμένας με την έναρξη λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Σαν να μην έφτανε ο αρχικός αποκλεισμός του Δήμου Ηρακλείου από την επιτροπή που έχει αναλάβει να διευθετήσει τα του ιδιοκτησιακού στη μεγάλη έκταση των 3.500 στρεμμάτων, ο εν συνεχεία αιφνιδιασμός (οι τοπικοί φορείς δεν ενημερώθηκαν ποτέ για την απόφαση αρμοδίως, αλλά από τα μέσα ενημέρωσης) με την ανάθεση της ωρίμανσης του φακέλου αξιοποίησης σε ειδικό μηχανισμό του ΤΑΙΠΕΔ και βεβαίως η παρατεταμένη ύποπτη σιγή ιχθύος, με αποκορύφωμα τη μη παρουσία αρμόδιων στελεχών της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ σε διαδοχικές συσκέψεις, ήρθε δυστυχώς και το τελειωτικό χτύπημα με το άκυρο προς τη Λότζια ως προς το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο!
Ο Δήμος Ηρακλείου, σε συνεννόηση με την Περιφέρεια Κρήτης, σχεδίαζε να εκπονήσει ο ίδιος το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο της περιοχής του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ενώ υπέβαλε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετική πρόταση και προμελέτη.
Η κίνηση αυτή από πλευράς Δήμου Ηρακλείου, κατόπιν προτροπών και παραινέσεων και από πλευράς αντιπολίτευσης, έγινε στοχευμένα, για έναν πολύ απλό όσο και κρίσιμο ρόλο: Να μπορέσει, απλούστατα, ο Δήμος Ηρακλείου να εξασφαλίσει τον θεσμικό του ρόλο στα όσα θα σχεδιαστούν και όσα θα γίνουν στην έκταση-«φιλέτο» του αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης».
Με τη σύνταξη και εκπόνηση του ειδικού χωρικού που θα ορίσει την αναπτυξιακή φυσιογνωμία της τεράστιας έκτασης, ο Δήμος μαζί με την Περιφέρεια Κρήτης, και κατ’ επέκταση η τοπική κοινωνία θα εξασφάλιζαν ενεργό ρόλο στον όλο σχεδιασμό.
Αλλά έφαγαν… «πόρτα»! Το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος δεν άναψε το «πράσινο φως», όπως απαιτούταν, αλλά αντιθέτως έριξε ένα μεγαλοπρεπές… άκυρο.
Το έγγραφο… «όχι» του ΥΠ.ΕΝ
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, διά της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού, απέστειλε έγγραφο την 1η Ιουλίου στον Δήμο, και συγκεκριμένα στον αντιδήμαρχο Πολεοδομίας Γιώργο Καραντινό, στο οποίο ουσιαστικά απορρίπτει το αίτημα έγκρισης για την εκπόνηση ειδικού πολεοδομικού σχεδίου.
Οι λόγοι; Όπως αναφέρει το σχετικό έγγραφο του υπουργείου, που έχει στη διάθεσή της η «ΝΚ», η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του ΥΠ.ΕΝ. αναφέρει ότι δε θεωρεί σκόπιμο να εκπονηθεί Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο επειδή:
α) Ο ενιαίος πολεοδομικός σχεδιασμός Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου Ηρακλείου θα υλοποιηθεί με το επερχόμενο ΤΠΣ (Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο) και θα περιλαμβάνει και τον σχεδιασμό του χώρου του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»,
β) Δεν έχει πραγματοποιηθεί η μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στη νέα θέση, και γ) Η πρόταση χωρικής ανάπτυξης της παρούσας μελέτης μπορεί να ληφθεί υπόψη κατά την εκπόνηση του ΤΠΣ.
Μάλιστα, στο ίδιο έγγραφο, πέρα από την απόρριψη ουσιαστικά του αιτήματος της Λότζιας, το υπουργείο επισημαίνει ότι η υπόθεση – εφόσον η πλευρά του Δήμου Ηρακλείου δε διατυπώσει αντίθετη γνώμη – θα μπει στο αρχείο!
Στις… καλένδες
Κοινώς, δηλαδή, το υπουργείο ρίχνει ένα ηχηρό άκυρο στον Δήμο και διαμηνύει πως το ειδικό χωρικό μπαίνει στις… καλένδες! Κάτι που πολύ απλά σημαίνει πως αφενός χάνεται η ευκαιρία που είχε ο Δήμος και συνολικά οι τοπικοί φορείς να διασφαλίσουν, διά του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, τον θεσμικό τους ρόλο στα τεκταινόμενα γύρω από το πλέον κρίσιμο αναπτυξιακό ζήτημα του Ηρακλείου για τις επόμενες δεκαετίες, και αφετέρου, ότι πηγαίνει στράφι η δουλειά, ο κόπος και οι δαπάνες που έχουν γίνει ήδη με την προκαταρκτική μελέτη που εκπονήθηκε από τον Δήμο.
Προφανώς η υπόμνηση ότι η μελέτη ενδέχεται να ληφθεί υπόψη κατά το μελλοντικό τοπικό πολεοδομικό σχέδιο που θα εκπονηθεί κεντρικά, από την κυβέρνηση, γίνεται στο έγγραφο απλώς για να… χρυσώσει το χάπι!
Αξίζει να σημειωθεί ότι το «άδειασμα» αυτό, που προφανώς έρχεται να ενισχύσει κι άλλο τον προβληματισμό, τις ανησυχίες και τις υποψίες περί σχεδίων και μεθοδεύσεων γύρω από το “φιλέτο” του αερολιμένα εν αγνοία των τοπικών φορέων, σημειώθηκε πριν τη τελευταία σύσκεψη που συγκαλέστηκε από τον δήμαρχο Ηρακλείου για το ζήτημα.
Στη σύσκεψη, για μια ακόμη φορά, σημειωτέον, δεν παρευρέθηκαν αρμόδιοι είτε από την κυβέρνηση, είτε από το ΤΑΙΠΕΔ. Ουσιαστικά σε ρόλο εκπροσώπησης της κυβέρνησης βρέθηκε μονάχα ο υφυπουργός Αθλητισμού, ο οποίος αρκέστηκε να μεταφέρει γενικές υποσχέσεις και ευχολόγια ότι δε θα γίνει καμία κίνηση μονομερώς και ερήμην των τοπικών φορέων, και να παραθέσει τα δικά του πεπραγμένα ως προς τις αθλητικές εγκαταστάσεις που εγκαινιάστηκαν πριν λίγο καιρό δίπλα στο αεροδρόμιο, στην περιοχή του Καρτερού.
Δηλαδή, είχαμε γενικόλογες υποσχέσεις στα λόγια, την ώρα που στην πράξη είχαμε μια άκρως ανησυχητική εξέλιξη, με την απόρριψη του αιτήματος του Δήμου να προχωρήσει αυτός στην εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου που θα καθορίσει τη φυσιογνωμία και το προφίλ του τι πρέπει και τι θέλει η τοπική κοινωνία να γίνει στην έκταση του αερολιμένα.
Εμμένει ο Δήμος αλλά…
Φυσικά το μεγαλοπρεπές «όχι» έχει βάλει σε… αναμμένα κάρβουνα και τη δημοτική Αρχή. Από πλευράς Δήμου, ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας απάντησε με δικό του έγγραφο στις 19 Ιουλίου, ότι δε συμφωνεί και δεν αποδέχεται με την απορριπτική θέση που εξέφρασε εγγράφως το υπουργείο Περιβάλλοντος, γνωστοποιώντας ότι επιμένει στην εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή.
Όπως επισημαίνεται στην απάντηση του Δήμου Ηρακλείου, «καθώς το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» αποτελεί μια περιοχή στρατηγικής σημασίας και υπερτοπικής εμβέλειας, για το σύνολο της Κρήτης και της χώρας, θεωρούμε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτοτελώς με αναφορά στον Δήμο και στην Περιφέρεια. Αυτό ερμηνεύει την αναγκαιότητα εκπόνησης ΕΠΣ, το οποίο θα αναλύσει την περιοχή σε λεπτομερέστερη κλίμακα, ενώ θα συνοδεύεται και από τις αναγκαίες πολεοδομικές και λοιπές μελέτες (π.χ. κυκλοφοριακή, φυτευτική, περιβαλλοντική κ.ά.), που απαιτούνται για την έγκρισή του».
Κρίσιμα ερωτήματα – Η επερώτηση Κεγκέρογλου που ζητά απαντήσεις
Για το καίριο ζήτημα αναμένονται προσεχώς απαντήσεις στη Βουλή, καθώς με φόντο τις παραπάνω εξελίξεις, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Βασίλης Κεγκέρογλου κατέθεσε επερώτηση, την οποία θέτει κρίσιμα ερωτήματα στους συναρμόδιους υπουργούς:
- « Έχει οριοθετηθεί η περιοχή που θα παραμείνει στην ευθύνη του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και ποια είναι αυτή;
- Υπάρχει η βούληση για συνεργαστούν τα υπουργεία και η κυβέρνηση με τον Δήμο Ηρακλείου, προκειμένου να καθοριστεί το πλαίσιο και οι βασικές παράμετροι αξιοποίησης της υπόλοιπης έκτασης για λειτουργίες δημόσιου συμφέροντος (διοικητικές, κανονιστικές, πολιτειακές, εκπαιδευτικές, αθλητικές κ.λπ.), αλλά και για ανάπτυξη δραστηριοτήτων;
- Ποια διαδικασία προκρίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και η κυβέρνηση συνολικά για την αξιοποίηση της έκτασης, την εκπόνηση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) ή την ένταξη των προβλέψεων στο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ);».
Αναδημοσίευση από το neakriti.gr