«Πρέπει να μελετηθούν τα ρήγματα – ίσως ακόμα και να πρέπει να μετατεθεί το αεροδρόμιο».

Αποκαλυπτικά για την προχειρότητα κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλλι ήταν όσα είπε ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας, καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας για το θέμα των σεισμών, στις 31 Μαρτίου 2022. Ο κ. Λέκκας είπε πως στη μελέτη του έργου δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη για σεισμό στην ξηρά ενώ ακόμα και μετά τις χιλιάδες δονήσεις πριν και μετά τον καταστροφικό σεισμό της 27ης Σεπτεμβρίου, το θέμα αντιμετωπίζεται με μπαλώματα και όχι με επαρκείς μελέτες. Ο ίδιος ανέφερε και ως πιθανή λύση ακόμα και τη μετάθεση του έργου αν το κόστος για τις μελέτες
και τα αναγκαία αντισεισμικά μέτρα αποβεί υπέρογκο.

Ο κ. Λέκκας ανέφερε πως οι αντισεισμικοί συντελεστές του αεροδρομίου (όπως αναφέρονται και στην αιτιολογική έκθεση για το έργο) καθορίστηκαν με πρόβλεψη μόνο για σεισμό από τη θάλασσα. «Μέσα στην έκθεση γράφει ότι ο σεισμός στην Κρήτη δεν υπάρχει. Ετσι κατασκευάζεται το αεροδρόμιο» είπε επί λέξει ο καθηγητής. Ο ίδιο πρόσθεσε ότι μετά τον σεισμό κλήθηκε να πει τι πρέπει να γίνει και τόνισε πως «χρειάζονται γεωφυσικές έρευνες για να δούμε που πάνε τα ρήγματα, τι γεωμετρία έχουν, αν υπάρχει μεγιστοποίηση κτλ. Τι κάνανε; Κάνανε το εξής: Δεν θέλουμε αυτά γιατί μας δυσκολεύουν, είναι πιο καλός τρόπος να αυξήσουμε 25% τον (αντισεισμικό) συντελεστή και να πάμε στα 220 εκατομμύρια παραπάνω. Αυτή είναι η κατάσταση».

Ο κ. Λέκκας τόνισε πως τόσο ό ίδιος όσο και οι άλλοι δύο ομιλητές της εκδήλωσης, οι σεισμολόγοι Χρήστος Παπαιωάννου (διευθυντής Ερευνών Ινστιτούτου Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών) και Ακης Τσελέντης (διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Αθηνών) θεωρούν πως δεν είναι θέμα αντισεισμικών
συντελεστών. Οι ίδιοι ανησυχούν όταν βλέπουν τόσο μεγάλα ρήγματα σε μία περιοχή, τα οποία μάλιστα είναι τόσο έντονα που προσφέρονται ακόμα και για εκπαίδευση νέων σεισμολόγων σε πραγματικές συνθήκες. «Οταν τέτοια ρήγματα βρίσκονται σε 300, 400 και 500 μέτρα από το αεροδρόμιο καταλαβαίνετε πως υπάρχει θέμα. Το θέμα πως λύνεται; Με τον ακριβή προσδιορισμό όλων των χαρακτηριστικών των ρηγμάτων δηλαδή γεωμετρικό προσδιορισμό, χρονικό, κινηματικό και δυναμικό προσδιορισμό. Αυτή είναι η σωστή ανάλυση των ρηγμάτων τα οποία θα μας υποδείξουν τι μέτρα πρέπει να πάρουν. Οχι να αυξήσομε το συντελεστή», είπε ο ίδιος.

Εν τέλει, ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ τόνισε πως εκεί που πρέπει να εστιάσουμε είναι τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν σημειακά σε ορισμένες περιοχές και να μπορέσομε να πάρουμε τα αναγκαία μέτρα ώστε να γίνουν με ασφάλεια τα έργα όπως το αεροδρόμιο ή ακόμα και να μεταθέσουμε το έργο αν πρόκειται να πάμε σε πολύ μεγάλη αύξηση του κόστους κατασκευής.

Ως Πρωτοβουλία Πολιτών καλούμε για ακόμα μία φορά την κυβέρνηση, τα κόμματα, την Περιφέρεια Κρήτης και τον τοπικό Δήμο να επανεξετάσουν τη στάση τους και να σκεφτούν τους κινδύνους που συνεπάγεται το έργο. Εκτός από την ανεπίστρεπτη καταστροφή που συνεπάγεται το αεροδρόμιο για τον τόπο μας, η πραγματικότητα απέδειξε πως το έργο κατασκευάζεται σε σεισμογενή περιοχή, είναι βασισμένο σε ανεπαρκείς μελέτες και θα αποβεί επικίνδυνο για τους πολίτες και τους εργαζόμενους.

Το Ηράκλειο έχει αεροδρόμιο. Ο αερολιμένας «Νίκος Καζαντζάκης» μπορεί με πολύ λιγότερα χρήματα να επεκταθεί με ασφάλεια και να εξαλειφθεί παντελώς ο κίνδυνος και η όχληση για τους κατοίκους της Νέας Αλικαρνασσού. Οι σεισμοί στο Αρκαλοχώρι σας έδειξαν έναν ακόμα, από τους δεκάδες λόγους, για τους οποίους
είναι εντελώς λάθος το έργο που πάτε να κάνετε.

Σημείωση:
Το ακριβές απόσπασμα της τοποθέτησης του Ευθύμιου Λέκκα, από την εκδήλωση με θέμα «Σεισμοί στο δήμο Μινώα Πεδιάδας: Επιστημονικές Διαπιστώσεις και Δεδομένα», μπορείτε να παρακολουθήσετε στο παρακάτω βίντεο:

Ευθύμιος Λέκκας: Ανεπαρκή τα αντισεισμικά μέτρα για το αεροδρόμιο Καστελλίου
30+1 λόγοι κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι
Αρέσει σε %d bloggers: